Vanliga frågor

Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna vi brukar få och svaren på dessa. Hittar du inte det du söker eller vill fråga mer så får du gärna kontakta kundtjänst så ska vi försöka hjälpa dig.

Om jag är missnöjd med jobbet - vad ska jag göra då?

BraByggare är en gratistjänst för konsumenter och det kostar ingenting att lägga upp en förfrågan. Vi lever på abonnemangsavgifter från hantverkarna och intäkter från reklam på vår sida.

I första hand rekommenderar vi att ni tar upp det med byggaren direkt och påtalar bristen. Ett skrivet kontrakt är då alltid bra att ha och om byggaren har använt underentreprenörer så är det den byggare ni har kontrakt med som ni skall ta upp felet med.

Om ni ändå inte kommer överens kan du hålla inne en del av betalningen som motsvarar kostnaden för att åtgärda bristen tills det att den är avhjälpt. Som sista åtgärd kan man låta bli att betala och försöka åtgärda bristen med hjälp av någon annan. I tvister om betalningen så gäller konsumenttjänstlagen som du kan läsa mer om på konsumentverkets hemsida. Läs gärna också mer på vår sida Garantier byggprojekt.

Kan BraByggare hjälpa mig med min renovering?

BraByggare är en hantverkarförmedling och inte ett byggföretag och vi gör därför inga arbeten själva. Däremot kan du söka efter hantverkare och lägga upp anbudsförfrågningar på vår tjänst. Det är både enklare och tryggare än de flesta andra sätt att upphandla hantverkare. Läs gärna mer om vår kvalitetssäkring.

Hur fungerar BraByggares kvalitetssäkring?

Vi kvalitetssäkrar alla anslutna medlemsföretag för att öka din trygghet när du upphandlar hantverkstjänster. Vi har även profilsidor på våra anslutna byggföretag med kundomdömen på och information om referensprojekt. Läs gärna mer om hur vår kvalitetssäkring fungerar.

Hur gör jag för att sätta omdöme på en hantverkare?

Om du har lagt upp en förfrågan på BraByggare så kan du sätta ett omdöme på den hantverkare du har anlitat för jobbet. Det gör du genom att logga in, gå till "Mina förfrågningar" och klicka på din anbudsförfrågan i listan varefter det finns en möjlighet att sätta ett omdöme.

Varför kan inte alla få sätta omdömen på vilka hantverkare man vill?

Vår policy är att man bara ska kunna sätta omdöme på en hantverkare man verkligen har använt för att minska risken för falska eller grundlösa omdömen, bra såväl som dåliga.

Hur stänger jag av min förfrågan på BraByggare?

Du kan maximalt få 6 svar på din förfrågan via BraByggare. Om du vill stänga av den innan det så kan du logga in och gå till "Mina förfrågningar" och klicka "Inaktivera" på din anbudsförfrågan. Den är då inte längre synlig för hantverkarna i systemet. Efter tre månader inaktiveras din förfrågan automatiskt i systemet.

Kostar det något att använda BraByggare?

BraByggare är en gratistjänst för konsumenter och det kostar ingenting att lägga upp en förfrågan. Vi lever på abonnemangsavgifter från hantverkarna och intäkter från reklam på vår sida.