Fastighetsförsäkring & dokumentation i BRF

Rätt försäkringsskydd och noggrann dokumentation är avgörande för att skydda föreningens ekonomi och undvika rikoschetterande problem efter olyckor och skador.

ett-kok-i-en-lagenhet

Vad ska omfattas av fastighetsförsäkringen?

En bra fastighetsförsäkring för BRF täcker vanligtvis brand-, vatten- och inbrottsskador, och kan även innehålla allriskskydd och ansvarsförsäkring för styrelsen. Det är klokt att teckna tillägg för vattenskador, det är en av de dyraste och vanligaste skadetyperna i bostadsrättsföreningar. Kollektiva bostadsrättstillägg kan erbjudas för att ge ett heltäckande skydd även för det som ligger på medlemmarnas ansvar (t.ex. golv, väggar, ytskikt, dörrar och fönster).​

Vanliga försäkringsmoment:

  • Egendomsförsäkring (brand, vattenskada, skadegörelse)
  • Ansvarsförsäkring och styrelseansvarsskydd
  • Förmögenhetsbrottsförsäkring (skydd mot t.ex. förskingring, bedrägeri)
  • Hyresförlust- och rättsskydd​

Individuell hemförsäkring och bostadsrättstillägg

Boende i föreningen behöver alltid en egen hemförsäkring. Den skyddar egendom inne i lägenheten och ansvarar för skador som kan drabba grannar eller själva BRF:en. För att vara helt försäkrad vid skador på det som du själv underhåller (som golv, väggar, köksinredning) krävs ibland ett särskilt bostadsrättstillägg, som kan tecknas privat eller erbjudas kollektivt av föreningen.​

Varför är dokumentation så viktigt?

Allt underhåll, inspektioner och åtgärder som vidtas, både av förening och boende bör dokumenteras noga. Bra dokumentation underlättar skadereglering, bevisar att lagkrav uppfyllts, förenklar underhållsplanering och minskar risken för försämrad boendemiljö eller försummelse. Vid en försäkringsskada kan rätt dokumentation vara avgörande för att få ut maximal ersättning, särskilt om försäkringsbolaget kräver bevis på underhåll eller att åtgärder är korrekt utförda.​

Tips:

  • Spara protokoll och rapporter från styrelsemöten och entreprenörsbesök.
  • Dokumentera med checklistor och foton vid större åtgärder.
  • Ha löpande digital journal, gärna i ett fastighetssystem.

För att välja rätt försäkring och säkra korrekt dokumentation, rekommenderas att använda oberoende jämförelsetjänster, till exempel Konsumenternas.se för försäkringsråd eller branschorganisationer som Bostadsrätterna och Nabo som ger checklistor och kontraktsmallar.​ Rätt försäkring ger individuellt och kollektivt skydd samt noggrann dokumentation trygghet för både styrelse och boende och minskar både ekonomiska och juridiska risker för hela bostadsrättsföreningen.

Sök