Garantier och ansvar

Det är konsumenttjänstlagen som reglerar garantier och ansvar när en konsument anlitar hantverkare för ett byggprojekt. Vi beskriver nedan kort de viktigaste punkterna du bör tänka på. BraByggare är en kostnadsfri tjänst som förmedlar kontakt mellan uppdragsgivare och hantverkare. Vi är inte part i de avtal som ingås och vi kan tyvärr inte heller lämna garanti på det arbete företag anslutna till oss utför.

Läs mer om konsumentjänstlagen

Hantverkarens ansvar – vad säger lagen?

Det finns två huvudtyper av projekt som regleras i lagen, ROT-entreprenader (renovering och ombyggnad) samt Småhusentreprenader (uppförande av ny byggnad eller tillbyggnad).

För att vara skyddad vad gäller garantier och ansvar bör du teckna avtal med hantverkaren. Det finns två standardavtal som är anpassade för ändamålet – Hantverkarformuläret 17 och ABS 18 (Entreprenadkontrakt). Dessa avtal ersätter inte konsumenttjänstlagen utan utgör ett komplement.

Här laddar du ner avtalsmallar

Konsumenttjänstlagen är i huvudsak tvingande och innebär bland annat att hantverkaren:

Om en hantverkare lämnar en garanti eller liknande utfästelse utöver vad som står i konsumenttjänstlagen så är det en ännu starkare utfästelse som gäller även om resultatet av tjänsten försämras och inte bara vid konstaterat fel.

BraByggares ansvar

Vi kan inte garantera eller ta ansvar för alla de arbeten som utförs av hantverkare som är anslutna till oss. Vi är en kostnadsfri tjänst och förmedlar kontakt mellan uppdragsgivare och hantverkare men är ej part i de avtal som ingås. Vi försöker minimera riskerna för problem genom vår kvalitetssäkring samt genom de standardavtal vi tillhandahåller. Vi rekommenderar även att ni tittar på hantverkarens omdöme på vår sida eller tar egna referenser om sådant saknas.

Sök