Vanliga frågor

Här har vi sammanställt några av de vanligaste frågorna vi brukar få och svaren på dessa. Hittar du inte det du söker eller vill fråga mer så får du gärna kontakta oss på info@brabyggare.se så hjälper vi dig.

Vanliga frågor

Kan BraByggare hjälpa mig med min renovering?

Hur fungerar BraByggares kvalitetssäkring?

Hur gör jag för att sätta omdöme på en hantverkare?

Varför kan inte alla få sätta omdömen på vilka hantverkare man vill?

Hur stänger jag av min förfrågan på BraByggare?

Kostar det något att använda BraByggare?

Om jag är missnöjd med jobbet – vad ska jag göra då?

 

Kan BraByggare hjälpa mig med min renovering?

BraByggare förmedlar kontakt med hantverkare och vi är inte själva ett byggföretag och gör därför inga byggarbeten själva. Däremot kan du söka efter kvalitetssäkrade hantverkare och lägga upp anbudsförfrågningar via BraByggare. Med BraByggare är det både enkelt och tryggt att upphandla hantverkare.

Hur fungerar BraByggares kvalitetssäkring?

Vi kvalitetssäkrar alla anslutna medlemsföretag för att öka din trygghet när du upphandlar hantverkstjänster. Vi har även profilsidor på våra anslutna byggföretag med kundomdömen på och information om referensprojekt. Läs gärna mer om hur vår kvalitetssäkring fungerar.

Hur gör jag för att sätta omdöme på en hantverkare?

Om du har lagt upp en förfrågan på BraByggare kan du sätta ett omdöme på den hantverkare du har anlitat för jobbet. Det gör du genom att logga in på ditt konto, gå till “Mina förfrågningar” och klicka på din anbudsförfrågan i listan varefter det finns en möjlighet att sätta ett omdöme. Har du inget konto så går det självklart bra att kontakta oss på info@brabyggare.se också.

Varför kan inte alla få sätta omdömen på vilka hantverkare man vill?

Vår policy är att man bara ska kunna sätta omdöme på en hantverkare man verkligen har använt för att minska risken för falska eller grundlösa omdömen, bra såväl som dåliga.

Hur stänger jag av min förfrågan på BraByggare?

Du kan maximalt få sex svar på din förfrågan via BraByggare. Om du vill stänga av den innan det så kan du logga in på ditt konto och gå till “Mina förfrågningar” och klicka “Inaktivera” på din anbudsförfrågan. Den är då inte längre synlig för hantverkarna i systemet. Efter tre månader inaktiveras din förfrågan automatiskt i systemet.

Kostar det något att använda BraByggare?

BraByggare är en gratistjänst för konsumenter och det kostar ingenting att lägga upp en förfrågan. Vi lever på abonnemangsavgifter från hantverkarna.

Om jag är missnöjd med jobbet – hur gör jag då?

Om du får problem eller är missnöjd med en hantverkare ska du först och främst försöka lösa det direkt med dem – De är skyldiga och har rätt att försöka fixa problemet.

Om det inte går att komma överens behöver man ta in en oberoende besiktningsman. När man har ett protokoll som visar att besiktningsmannen anser att man har rätt kan man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Att använda ARN är kostnadsfritt och avgörs endast på skriftliga handlingar. Men kravet på hantverkaren måste vara på över 2 000 kronor.

ARN kommer med ett förslag på hur man ska lösa tvisten. Seriösa hantverkare följer ARNs förslag till lösning. I BraByggares villkor står det att hantverkaren är skyldig att följa ARNs utslag.

I tvister om betalningen så gäller konsumenttjänstlagen som du kan läsa mer om på konsumentverkets hemsida. Läs gärna också mer på vår sida om garantier och ansvar.

På brabyggare.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig. Läs mer om hur vi använder cookies här...